Translate

вторник, 11 декември 2012 г.

Уредите вкъщи – клиенти на операторите



С GSM се управляват печки, перални, хладилници




Машините са новите клиенти на мобилните оператори, които вече си "говорят" и изпълняват задачи, поставени им от разстояние. 
Новата технология се нарича machine-to-machine (M2M) и се базира на поставянето на SIM карти в какво ли не - от компютри през домакински уреди до транспортни средства и производствени системи.
Според агенция "Харбор рисърч" общата стойност на свързаните интелигентни системи в света ще стигне 280 млрд. евро през 2013 г., а до 2015-а ще има 1 млрд. устройства, които комуникират помежду си.
"Нокия Сименс нетуърк" прогнозира, че до 2014 г. фирмените разходи за М2М решения с клетъчна свързаност може да достигнат 35 млрд. евро.
Технологията навлиза активно и в България, обясняват от GLOBUL, "Виваком" и "Мтел". И дават примери с уредите за дистанционно отчитане на парното, които работят именно чрез вградените в тях SIM карти. Също и касовите апарати, които са свързани онлайн с НАП. Друг пример са услугите за управление на автопаркове с информация за изминати километри от автомобилите, заредено гориво, разход и т.н. Паркирането с SMS също е част от този бизнес, както и електронните училищни дневници, които известяват родителите за присъствието на детето в клас, оценките му и текущите училищни събития чрез SMS.
"Говорещи" помежду си машини са в основата и на системи за охрана и наблюдение на дома, като потребителите веднага получават съобщение, ако бъде засечен опит за влизане с взлом например. Друга опция е предоставяне на картина на мобилния телефон от охранявания обект. Има и разработени входни врати, които се командват от SIM карта. Така чрез мобилния телефон тя се отключва и заключва от разстояние, може да се определи кой да има достъп до дома и алармено съобщение, ако някой опита да проникне в жилището.
Има и устройства за 24-часово дистанционно наблюдение на хора със сърдечносъдови проблеми и свързаност на линейките за изпращане до болницата на информация за състоянието на пациента, докато автомобилът го превозва.
Съвсем скоро и електромерите ще се присъединят към клиентите на мобилните оператори, тъй като според решение на Европарламента от 2014 г. трябва да започне използването на уреди с интелигентно отчитане. Задачата им е да съчетават текущо измерване на потреблението и управление в реално време на тарифите и сметките на клиента. Друг пример е проектът eCall на Европейската комисия, при който автомобилът автоматично ще се свързва със спешния телефон 112 при катастрофа.
От операторите твърдят, че истинският бум ще дойде догодина с навлизането на т.нар. умни домакински уреди, които могат да бъдат контролирани от мобилния телефон. Потребителите ще получават и информация за работата им. А самите уреди ще могат да си поставят диагнози, да дават информация за проблем и указания как да бъде отстранен. Например хладилниците са доста икономични с изключение на размразяването, когато консумацията на ток скача до 10 пъти. Вкарването на SIM карта в тях ще позволи да се определи точно време за размразяването - например през нощта, когато токът е по-евтин. Хладилниците ще могат и да пестят допълнително, като засилват охлаждането, когато тарифата е по-ниска. Същото важи и за работата на съдомиялни, сушилни за дрехи, бойлери и т.н. При печките ще се калкулират продължителността на използване и цената на тока при готвене. Дистанционно може да се дадат инструкции на прахосмукачката да почисти. Има разработена и кана, която праща съобщение на телефона на собственика си, когато млякото е развалено. Тя дава информация и за количеството на млякото, температурата му и още колко дни ще издържи. Опции за дистанционно управление има и за камини, климатици, бойлери и куп други уреди. Телефонните номера, които да ги управляват, могат да се записват, изтриват и променят. Голямата цел е постигането на т.нар. интелигентен дом. Експертите го описват по следния начин: преди да си тръгне от работа, потребителят може да настрои желаните от него градуси в дома и да активира предварително уредите. Крайният резултат - прибира се и го посрещат приглушена светлина, приятна музика, вечерята е сготвена, прането е изпрано, стаите са почистени. Единственото, което му остава, е да се отпусне на дивана. А през нощта уредите се грижат да няма произшествия. На сутринта щорите автоматично се вдигат, кафемашината се е самоподгряла, а закуската е приготвена. След като потребителят излезе, домът му минава на минимален енергиен режим.
 

В. "24 часа" 

Няма коментари:

Публикуване на коментар