Translate

понеделник, 2 декември 2013 г.

3 мерки, за да няма дефицити в здравната система



Сега тя се управлява централизирано, а нивото на корупция е безобразно високо

Отношението на управляващите в България през последните години много наподобява поговорката „Ако разполагаш само с чук, всички проблеми изглеждат като пирони". Наподобява, защото, въпреки че разполагат с широк инструментариум, те винаги прибягват до един и същи инструмент - повече разходи. След като стана ясно, че Националната здравноосигурителна каса няма да успее да се вмести в бюджета за 2013 г. и за първи път от Юг. ще бъде с дефицит, лекарите също заплашиха с протести. Какво направиха управляващите - актуализираха бюджета и замениха балансирания бюджет с деспипит от 27 млн. лева. - по-високи разходи за болнична помощ със същия размер. " Въпреки че управляващите от известно време се вричат, че Националната агенция по приходите ще събере повече здравноосигурителни вноски през 2013 г., това не е залегнало в променения бюджет. Ако има по-голяма събираемост, за да се спази дефицитът от 27 млн. лв., разходите също трябва да нараснат с повече от гласуваното в парламента. Ясно ли е как ще се харчат и по-важното - прозрачно ли ще бъде? Заедно с промените в тазгодишния бюджет на касата в парламента бяха гласувани и някои изменения в бюджета за следващата година. Финансирането на ваксините за задължителна имунизация и реимунизация, което от началото на 2013 г. беше прехвърлено от Министерството на здравеопазването към НЗОК, се връща в МЗ. Добре, но в разходите на касата за 2014 г. все още присъства перо „ваксини за задължителни имунизации и реимунизации" от 29 млн. лв. Т.е. по всичко личи, че средствата ще се използват за друго. Друга промяна е, че пенсионерите ще заплащат такса за посещение при лекар от 1 лв., а за всички останали тя остава 2,90 лв. Разликата се заплаща от държавния бюджет. Като се има предвид изненадващото предложение, Министерството на финансите едва ли разполага с оценки за очакваните ефекти, които освен всичко са и динамични - трудно е да се оцени с колко ще нараснат медицинските услуги за възрастни хора след близо 66% спад на таксата. Тези две промени ясно открояват подхода на управляващите към проблемите в здравноосигурителната система. Ако лекарите са недоволни -увеличи им бюджета, ако пациентите са недоволни - дай им повече придобивки, т.е. допълнителни разходи, за които плащат всички данъкоплатци. Наивно е да се очаква, че нещо може да се промени, докато системата се управлява централизирано, нивото на корупция е безобразно високо, а управителите на държавните и общинските болници се назначават на партиен принцип. Болезнено ясно е, че дори и
голямото присъствие на държавата в този сектор в други страни да дава добри резултати, това не важи за България. Пълна лудост е да се мисли, че един ден ще се появи нов политик или някой от сегашните ще се събуди и ще си каже: „От днес ще управляваме по-ефективно", а след това и ще го изпълни. За безброен път - нужна е реформа. Въпреки че това отдавна е мръсна дума в България, дали заради убеждението, че е дело на западните колониалисти, или заради това, че колкото повече се променят нещата в България, толкова повече остават същите, промени се правят по цял свят, включително и в развитите страни. Независимо от вида система -била тя финансирана от държавния бюджет, от осигурителни или от застрахователни фондове, всички си приличат по някои ключови особености като конкуренция, споделяне на риска и лична отговорност. Т.е. изградена е работеща система от стимули за всички участници.
Конкуренция
Може и да звучи абсурдно, но в реформираните и работещи системи по света всеки доставчик на медицински услуги се надпреварва да предложи най-доброто, на което е способен, включително като лекарски екип и апаратура, за да привлече повече пациенти, а оттам и по-голямо финансиране. Ако те работят във вакуум, както болниците в България, и тамошната НЗОК сключва договори с почти всички, никой няма стимул да предоставя нито ефективни, нито качествени услуги. Влиянието, което пациентите могат да имат върху тях в България, е сведено до минимум, дори и само защото в страната почти няма осъдителни присъди срещу медицински лица за небрежно отношение. Конкуренция трябва да има и при здравно осигурителните фондове, защото именно те са тези, които ще окажат натиск върху болниците за предоставяне на най-доброто отношение между цена и качество.
Споделяне на риска
Независимо че системата има нужда от конкуренция, тя трябва да е насочена към предоставените услуги, а не да е на база привличане на пациенти от нискорискови групи. Разходите за медицинските услуги за деца, възрастни хора и такива с увреждания, страдащи от хронични и генетични заболявания и др., са сравнително по-високи и в някаква степен трябва да се споделят от всички. Т.е. хората плащат освен за собственото си лечение и за част от лечението на други, независимо дали това ще става през бюджета и ще се финансира от данъци, или ще се финансира чрез по-висока средна осигуровка.
Лична отговорност
Пациентите освен права, трябва да имат и задължения, неспазването на които трябва да води до някакъв вид санкция. Задължително е те да участват със собствени средства извън здравните осигуровки в разходите за лечението им, за да се избегне експлоатиране на системата за споделяне на риска. В този смисъл намаляването на таксата за преглед е стъпка в обратната посока. Пациентите още трябва да минават профилактични    прегледи, особено ако имат предразположение към определени болести, за да се хване заболяването навреме и да се ограничат разходите за лечението му, както и да се намали рискът за живота на пациента. В противен случаи здравноосигурителният фонд може да покрива по-малка част от разноските за цялостното лечение. Големите въпроси са свързани с това как да се създадат подобни стимули в здравноосигурителната система в България, а не дали системата е недофинансирана, защото хората не си плащат осигуровките, или дали доставчиците на медицински изделия и услуги източват системата. И двете са следствие на неработещата централизирана система, характеризираща се с високо ниво на корупция, а не обратното. Докато дебатът за вграждане на стимули в тази, а и в други системи се отлага, просто ще се търсят повече и повече източници за пълнене на все по-бързо изпразващия се басейн.

Калоян Стайков, институт за пазарна икономика
В.”24"

Няма коментари:

Публикуване на коментар