Translate

четвъртък, 5 юни 2014 г.

Третият балкански винен фест 2014 е под надслова „Местните сортове-съкровищата на Балканите”



Третото издание на Балканския винен конкурс и фестивал (BIWC) се провежда в периода от 5 до 8 юни 2014 в Гранд хотел София. Мотото на форума е „Местните сортове – съкровищата на Балканите”. Целта е да се популяризират местните вина и да се утвърди партньорството на страните от Балканския регион на международния винен пазар.
В тазгодишното издание на BIWC участват над 50 винопроизводители от 10 държави на територията на Балканския полуостров, Централна и Източна Европа и Черноморският регион. Международното жури на конкурса, водено за трета поредна година от единствения Master of Wine на Балканите и Югоизточна Европа, Константинос Лазаракис MW, ще има възможността да оцени близо 400 вина от региона в пет различни категории; бяло сухо, червено сухо, искрящо, розе и десертно вино. За първа година BIWC ще присъди и награда за дизайн на винен етикет, в памет на големия български художник Кольо Карамфилов, създател на Гранд Трофея на конкурса.
„Вече трета година усилията ни се увенчават с успех и берем плодовете на своя труд. Нужно е да се обединят усилията на цялата винена общност, защото в условията на съвременния винен пазар не е достатъчно да произвеждаш добро вино. Почти всеки, ангажиран във винената индустрията, произвежда добро вино. Новост тази година е, че акцентираме върху местните сортове, както ги наричаме-Съкровищата на Балканите. Редно е все пак да започне една ротация и други балкански страни да фокусират вниманието върху себе си освен България. Защото не може да се отрече, че една добра ротация ще допринесе за обединяването и по-доброто интегриране на Балканите. И може би от следващото лято ще започнем по усилено да говорим и за създаването на Балканска винена камара“, съобщи Галина Нифору, управляващ директор на BIWC.
„Изключително благодарен съм, че и тази година успяваме благодарение на г-жа Нифору да рекламираме българските и въобще балканските вина. Ние сме много горди и от това, че правим усилия обратно на политиците да обединим балканските държави. 
Ако винопроизводителите в региона се обединят излизат в челната петица като производители и доставчици на вина в света след Италия, Франция, Испания и САЩ. Стъпка по стъпка трябва на Балканите да се обединяваме. На правилния път сме и ще ставаме все по-добри, каза Цветан Симеонов, председател на УС на БТПП.
Константинос Лазаракис допълни, че фестивала от една страна е печеливш, за всички, които участват в него (ползата е двустранна и за производители и за посетители), а от друга за радост става все по-мащабен и по-добър за региона.
„Трябва да дадем платформа за изява на най-добрите винопроизводители, да насърчим тези, на които им остава малко да ги настигнат и да промоцираме целия регион с единен бранд – балканско вино”, каза той и продължи, че още много неща трябва да се направят.
„Хората от балканския регион още известно време трябва да работят заедно, а не в конкуренция. По този начин те много по-добре ще се представят пред световната винена общност-заедно, не по-отделно” заяви Лазаракис.
По думите му трендовете във винения пазар трябва да се следват от големите играчи на пазара. И разбира се, ако модата е на малките коли тип Smart, то за да оцелеят и съществуват гиганти като Тойота трябва да произвеждат точно такива коли, образно се изрази той.
Препоръката му бе балканските винопроизводители да не се ръководят от модните тенденции, които доближават вината към леките плодови напитки, да не се състезават в тази ниша, а да се фокусират върху вината от местните си сортове. Такива са маврудът, гъмзата и други местни сортове, при които българските, а и останалите балкански производители „играят, своята собствена игра”.
Според него в световен мащаб се наблюдава вече тенденцията към по-естествените вина-био и органичните. А страните от балканския регион имат климатичните условия и всичко останало като начини, условия за производството им, но са бавни, мудни и не умеят да се рекламират както подобава. Като пример в потвърждение на думите си той даде Италия, където минимум 20 производители предлагат своето вино в антични глинени амфори и изключително бързо и с успех го продават навън за 80-90 евро.
"На Балканите са произвеждали вино по този начин хиляди години преди в Италия да се култивира лозата. ”Не знам някой да използва този печеливш метод в България? Няма нито един такъв, а в Гърция има само един производител, който го прави експериментално и не го продава”, коментира Лазаракис.
И тази година, BIWC предлага богата и интересна програма от майсторски класове, лекции и разбира се, възможност за дегустация на всички участващи в конкурса вина. Сред лекторите са световнотвърдени имена като Каролайн Гилби MW, Род Смит MW, Алесандро Грачиолии др., съобщи Бистра Карадимова, организационен директор на тазгодишното издание на BIWC.
Конкурсната част ще протече при затворени врати на 5 и 6 юни в SuiteHotelSofia, а фестивалната част, отворена за публиката, ще се проведе на 7 и 8 юни в градината на Гранд Хотел София.
Фестивална част, която е отворена за посетители, е предвидена за 7 и 8 юни в градината на Гранд Хотел София. Специализирана дегустация за вносители, дистрибутори, членовете на международното жури, винени критици, журналисти и блогъри ще се проведе на 7 юни, от 11 до 13 часа, съобщи още тя.





Няма коментари:

Публикуване на коментар