Translate

вторник, 1 юли 2014 г.

Кои са най-разпространените схеми за телефонни измами и как да се предпазим



Почти няма ден, в който медиите в цялата страна да не информират за жертви на телефонни измами.
Най-разпространени схеми за извършване на телефонни измами:
-под предлог „тежко пострадал роднина, за което е необходимо да се направи скъпоструваща операция" (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и плачейки, създават у тях представата, че разговарят със свой роднина. Извършителите
се представят за лекари и обясняват, че роднината е тежко пострадал и е необходима спешна скъпоструваща операция, за която в момента няма налична сума в здравната каса . За целта ще изпратят санитар да вземе исканата сума. Обясняват, че парите ще бъдат върнати на по-късен етап);
-под предлог „заразени близки и роднини с птичи/свински грип и искане на пари за скъпоструващи ваксини" (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и плачейки, създават у тях представата, че разговарят със свой роднина. Извършителите се представят за лекари и обясняват, че роднината е тежко болен и е необходимо спешно скъпоструващо лечение, за което в момента няма налична сума в НЗОК. За целта ще изпратят санитар да вземе исканата сума за „ваксина". Обясняват, че парите ще бъдат върнати на по-късен етап);
-под предлог „реализирано ПТП от близък роднина с починал човек, често малко дете" (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и плачейки, създават у тях представата, че разговарят със свой роднина. Извършителите се представят за полицаи, прокурори или следователи и обясняват, че роднината е направил ПТП, вследствие на което е пострадал/починал човек и спешно са необходими пари за освобождаване на близкия човек);
-под предлог провеждане на полицейска операция и необходимост от предоставяне на сума, която да послужи за задържане на извършителите (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и се представят за полицейски служители. Обясняват, че в района „действат" телефонни измамници и предупреждават хората, при такова обаждане незабавно да се свържат с тях. Следва „обичайната" схема с плача, след което жертвата „набира" мнимия полицейски служител, който й обяснява, че за да бъдат задържани престъпниците, е необходимо да им предаде сума пари, която в последствие ще им бъде върната);
-под предлог нужда от пари за освобождаване на колетна пратка (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и им обясняват, че са техни близки или приятели на техни близки и са изпратили колетна пратка от чужбина, която съдържа голяма сума пари. Но за да не бъде задържана на митницата, е необходимо да бъде заплатена сума, която ще си възстановят от „пратката");
-под предлог закупуване на ваучери във връзка с печалба от томбола на голям магазин (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и под предлог, че са служители на голям магазин обясняват на жертвата, че е спечелила от томболата. За да си вземе наградата обаче, е необходимо да закупи ваучери за определена сума и да им продиктува номерата); Жертвите са по-млади хора.
-под предлог нужда от преводач (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите учители и работещи в агенции за превод, като се представят за началници на районни управления. Обясняват, че в управлението е задържан чужд гражданин и са необходими услугите на преводач. Впоследствие обясняват на преводача, че „задържаният" трябва да се обади на близките си в чужбина, но няма ваучер и го молят да закупи такива и да им продиктува номерата, като парите ще му бъдат възстановени в управлението). Жертвите са по-млади хора.
При основните схеми, жертвите са предимно възрастни хора, като се наблюдава покачване на възрастовата граница - над 75 години.
Основният съвет към гражданите е да не дават пари на непознати за тях хора при никакви случаи!
-д не се доверяват на непознати лица, както и да не предоставят лични данни по телефона.
-д запазят самообладание при получаване на обаждане от човек, който се представя за техен роднина, изпаднал в беда.
-ако все пак имат съмнение, че се обажда техен близък човек, първо, да пробват да се свържат с него или с друг роднина чрез свой съсед или познат.
-ако получат обаждане от човек, който се представя за техен близък, да му зададат въпрос, отговора на който не би трябвало да е известен на непознати лица -например рождена дата, населено място и т.н.
-в случай че получат такова обаждане и спрямо тях се направи опит за извършване на телефонна измама, незабавно да подадат сигнал на тел. 112. Често след своевременно подаден сигнал за извършваща се телефонна измама извършителите много бързо са задържани от органите на полицията.
-при този вид престъпления е необходимо и хората да разговарят и да предупреждават по-възрастните си родители за тези престъпни схеми, на които случайно може да станат жертва.
От ГД „Полиция" отправят и апел към банковите служители -има случаи, при които, след като получат такова обаждане, възрастните хора посещават близък клон или офис на банка. При случаи, при които банкови служители забележат възрастни хора - видимо притеснени - да изтеглят голяма сума пари, да се опитат да им обяснят за схемите на телефонни измами или да подадат сигнал на МВР.
В последно време популярност придоби телефонна измама, при която случайни потребители получават кратко съобщение (SMS) с текст „Спешно обади се" и посочен телефонен номер (до момента има информация за телефонни номера от Конго, Нигерия, Украйна, Македония и др.). Този вид измами е все още нов за страната. Абонатите получават и други подобни текстови съобщения, като например „Честито печелиш 5000 $ ми се обади спешно" и т.н.
При тези случаи съветът към гражданите е да не отговарят на съобщение, изпратено им от непознат номер.

Няма коментари:

Публикуване на коментар