Translate

събота, 16 май 2015 г.

Талантливи български скулптори се вдъхновяват в курорта Св.Св. Константин и Елена

Девет нови скулптурни фигури ще допълнят уникалната атмосфера и ще превърнат курортен комплекс Св. Св. Константин и Елена в своеобразна арт галерия на открито. В продължение на 18 дни скулптори извайват от камък своето вдъхновение,породено от връзката между морето, земята,природата и хората. 
На 4май в курортния комплекс бе открито първото издание на  пленера по скулптура от камък Докосване до природата”. Организатор е Фондация „Св. Св. Константин и Елена”, с финансовата подкрепана Фонд „Култура“ на Община Варна, „Св. Св. Константин и Елена Холдинг“ АД и ЗАД „Армеец“.  За участие в пленера бе обявен конкурс. Експертно жури оцени подадените по темата проекти и излъчи авторите, които в момента одухотворяват камъка и създават най-новите шедьоври на каменната пластика. След края на пленера творбите им ще останат в курорта, понеповторим начин ще го украсяват и ще представят българския артистичен талант пред гостите и туристите.
За да има приемственост, със своето творческо дръзновение ще се включат и най-младите.
На 17 май на паркинг „Черноморец“ученици от паралелките по изобразително изкуство в НУИ "Добри Христов" – Варна ще представят свои творби в предвидената съпътстваща изложба „Творчески проекти“. В същия ден ще се проведе и уъркшоп по скулптура от еко материали (глина) за деца и младежи от Центъра за настаняване от семеен тип при дом "Другарче", ДДЛРГ "Княгиня Надежда" и за ученици от паралелките по изобразително изкуство в НУИ "Добри Христов" - Варна.
   

Национална кампания в девет града от страната по случай 17 май-Световен ден за борба с хипертонията



Световната Лига по Хипертония чества, от 2005 г. до сега на 17 май, Световният ден на хипертонията с цел да информира хората за опасността от заболяването, високата смъртност, до която води и начините за превенция.
Всеки трети в света е с високо кръвно налягане, а ефективно лекуван е само един от трима. Артериалната хипертония (АХ) е водещ глобален рисков фактор за смъртност. АХ е причина за мозъчни инсулти, сърдечни инфаркти, за сърдечна недостатъчност и внезапна сърдечна смърт, като 50% от инцидентите са при лица на възраст от 45 до 69 години.
България е с честота на хипертонията около 55% при средна за Европа 30-45%. У нас хипертониците са около 2 милиона, като адекватно лекувани, с постигнат контрол в последните години, са около 37%. Повишеното кръвно налягане значително увеличава риска за микро- и макроваскуларни усложнения, удвоява общата смъртност и честотата на инсултите, утроява вероятността за исхемична болест на сърцето (ИБС) и ускорява прогресията на диабетната нефропатия, ретинопатия и невропатия. Адекватното лечение на АХ удължава живота. Снижението на систолното артериално налягане с 12 mm/Hg за 10г. спасява от смърт 1 от 11 лекувани пациенти, понижава честотата на мозъчния инсулт с 35-40%, на миокардния инфаркт с 20-25% и на сърдечната недостатъчност с 50%.
АХ често е част от съчетание на антропометрични и метаболитни нарушения, включващи коремно затлъстяване, дислипидемия (нарушен мастен профил), висока кръвна захар и др., дефинирани като „метаболитен синдром” (МетС). Затлъстяването е рисков фактор №1 за АХ. По тази причина, Българската Лига по Хипертония избра компонентите на метаболитния синдром да бъдат акцент в Националната информационна кампания, посветена на Световния ден на хипертонията 2015, която ще премине под надслов „ЗДРАВОСЛОВНО ТЕГЛО - ЗДРАВОСЛОВНО КРЪВНО НАЛЯГАНЕ”.
Метаболитният синдром е изключително широко разпространен в световен мащаб и може да се открие при поне 1/3 от пациентите с АХ, като увеличава значимо риска за сърдечносъдови усложнения и бъбречни увреждания, повишава общата смъртност 1.5 пъти и влошава изхода на сърдечносъдови заболявания 2 пъти.
По данни на Българското ендокринологично дружество, затлъстяване у нас имат 34,93% от населението ≥ 20 г., а наднормено тегло - 38,95%. Това означава, че всеки втори български мъж (45%) и всяка трета българска жена (32,4%) между 30-60 години е с наднормено тегло. По-тревожен е фактът, че 40% от българските деца (21,9% от момчетата и 17,7% от момичетата между 5-17 години) са с наднормено тегло или затлъстяване. Това говори не само за естетичен проблем, а за проблем на влошено здраве, на риск за редица сериозни, заплашващи качеството и продължителността на живота заболявания. Тясната връзка на някои сърдечносъдови заболявания със затлъстяването дефинира групата на „свързани със затлъстяването сърдечносъдови заболявания”. Това са артериалната хипертония, атеросклерозата, сърдечната недостатъчност, предсърдното мъждене, мозъчният инсулт, сънната апнея, периферните венозни заболявания.
Наднорменото тегло е един от най-силните предиктори на артериалната хипертония. Хипертонията е около 6 пъти по-честа при лицата със затлъстяване в сравнение с тези с нормално тегло. Честотата на АХ нараства еднопосочно с нарастването на индекса на телесната маса (ИТМ = теглото /кг разделено на височината в м2).
При ИТМ под 25 кг/м2 (норма) честотата на артериалната хипертония е около 15%. При ИТМ над 25кг/м2 честотата на артериалната хипертония е 38% при мъжете и 42% при жените. При ИТМ над 30 кг/м2 рискът за мозъчен инсулт се повишава с 32%. По-тясна е връзката на коремния тип затлъстяване с артериалната хипертония. Сантиметрите на коремната обиколка, които носят повишен сърдечносъдов риск за мъже са над 102 см, а за жени - над 88 см.
Намаляване на телесното тегло чрез нискокалорийна диета и повишена физическа активност може да повлияе затлъстяването и това се препоръчва като първата и най-значима стъпка в терапевтичния подход за редукция на телесното тегло, а от там и като първа мярка за намаляване на сърдечно-съдовия риск, превенцията и/или лечението на ЗДТ2. Редукцията на телесното тегло води до редукция на артериалното налягане. Понижаването на теглото с 10 кг води до понижаване на систолното налягане с 5 до 20 mm/Hg, а също и до подобряване отговора към медикаментозно лечение.
В Световният ден на хипертонията, Българската Лига по Хипертония, в партньорство с държавни, бизнес и неправителствени организации, традиционно ще проведе национална информационна кампания под мотото „ЗДРАВОСЛОВНО ТЕГЛО - ЗДРАВОСЛОВНО КРЪВНО НАЛЯГАНЕ”.
В градовете София, Пловдив, Русе, В. Търново, Ст. Загора, Плевен, Бургас, Благоевград и Варна, на публични места ще бъдат разположени пунктове за безплатна медицинска консултация на гражданите, информиране по проблемите на АХ и МетС, измерване на коремна обиколка и на кръвно налягане на желаещите и отчитане на предсърдно мъждене със сертифицирана и световно призната швейцарска техника Microlife, препоръчана и клинично одобрена от Българска Лига по Хипертония и Българското кардиологично дружество.
17 май 2015 г, от 10.00 до 16.00 ч, пункт на БЛХ и Microlife:
София – бул. „Витоша” 60 (на ъгъла с бул. „Патриарх Евтимий”), градинката пред Народния театър (на мястото на Мавзолея), Южен парк III (голямата поляна, вход от бул. „Гоце Делчев”), Летище София, Терминал 2 (обществените зони на салон „Пристигащи” и салон „Заминаващи”);
Пловдив - площад Централен (от западната страна, срещу Централна поща);
Благоевград - ул. Тодор Александров (пред магазин Билла и Съдебната Палата);
Стара Загора – Централен парк “5 ОКТОМВРИ” (до фонтаните);
Бургас - ул. „Александровска”, пред сградата на Общината;
Варна – вход Морска градина (от страната на Икономически университет);
Русе - площад „Свобода”, срещу Съдебна Палата;
Плевен - площад „Възраждане” до фонтаните, Община Плевен;
Велико Търново - парк Марно поле.


Популярният готвач Иван Звездев прие предизвикателството на Fairy Platinum и подготви изключително трудното за почистване ястие – ребърца със сладко-кисел меден сос



Fairy Platinum - със своето 3x действие срещу упорити мазнини помага да се развихриш в кухнята и да забравиш за мръсните съдове

“В моята работа е важен завършеният вид на ястието и хората са щастливи, когато виждат
красива чиния с вкусна и ароматна гозба. Това, което не се вижда, са купчините със съдове, които остават зад камера. Именно тук на помощ идва Fairy Platinum – мой личен помощник, когато дойде време за миене на мазни съдове. Щом в кухнята си имам Fairy, съм спокоен, че разполагам с повече време – за близките и семейството ми,”  сподели известният готвач Звездев.
Много са вкусните рецепти, които отделят количества мазнина, оставят неприятен загорял слой в тавата и са изключително трудни за миене. А колкото повече са гостите у дома, толкова повече мръсн съдове има за миене след тях.
Тук идва на помощ Fairy Platinum. Със своето 3x действие срещу упорити мазнини, което включва бързо измиване, дълготрайна пяна и накисващ ефект, препаратът за почистване на съдове е идеалният помощник за всеки готвач, който иска да покаже на какво е способен в кухнята.
Fairy Platinum е наличен в два варианта - Arctic Fresh и Lemon & Lime, които отговарят на различните сетивни предпочитания. По този начин всеки може да бъде професионален готвач в кухнята, без да се притеснява за почистването след това.


 

Здравният министър Петър Москов: Чичо ми Атанас Москов през 1947 година се е явил на избори и ги е спечелил не срещу кого да е, а срещу Георги Димитров



Това разказа д-р Москов в "Шоуто на Слави".
„Много от роднините ми са лекари. Познавам тази система отвътре. Знам къде трябва да бъде ударена в сглобката. Нищо от това, което правя, не е импулсивно. 30% от оплакванията на пациентите не са от чакане, липса на апаратура, а от лошо отношение към тях. Това искам да променя - че лекарите се превърнаха в чиновници. Лекарите сами искат да се върнат към тяхната професия, вярвайте ми”, каза д-р Москов.

Фармацевтичните компании, производители на скъпи иновативни лекарства без аналог, задължително ще трябва да предоставят отстъпки на НЗОК



за да бъдат включени в в така нар. реимбурсен позитивен списък. Това решиха депутатите от парламентарната комисия по здравеопазване с приетите на второ четене текстове в Закона за
здравното осигуряване (ЗЗО). Те приеха предложението на Министерски съвет, което предвижда централизирано договаряне на отстъпки между НЗОК и притежателите на разрешително за употреба индивидуално за всяка една фирма.
Отстъпките, които фирмите трябва да правят ще бъдат само за нови медикаменти и стари лекарства, които са сами в група, т.е. нямат референт на българския пазар. Ако даден генеричен продукт е нов за България, също ще се договарят отстъпки. Задължителни отстъпки ще има и за онкологичните медикаменти. Ако фирмите не дадат отстъпки, лекарствата им ще се изключват от списъка с безплатните медикаменти или изобщо няма да бъдат включени в него.
По всяка вероятност договарянето на задължителни отстъпки на фармацевтичните фирмите с НЗОК няма да се случи през тази година поради липса на технологично време за задействане на промените в закона.
Парламентарната здравна комисия отхвърли предложението, на здравния министър д-р Петър Москов и депутатите от Реформаторския блок доц. Димитър Шишков и д-р Валентин Павлов, за сключване на национално споразумение с фармацевтичния бранш, с което да се контролира ръстът на разходите на НЗОК за лекарства.
От Българска генерична фармацевтична асоциация (БГФарма) съобщиха, че само за миналата година генеричната индустрия е създала предпоставки за спестяване на 4 милиона лева от бюджета на НЗОК за медикаменти, което е ясен знак за необходимостта от стимулирането на прогенеричната политика у нас.
По думите на Деян Денев, изпълнителен директор  на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България (ARPharM), решение на здравната комисия означава, че отстъпки няма да бъдат постигнати за голяма част от медикаментите, което ще доведе до изваждането им от реимбурсната листа и по-високи цени за съответните продукти.
Експерти изразиха опасенията си, че поправката ще остави хиляди български пациенти без достъп до иновативни терапии.

Здравният министър Петър Москов: С премиера Бойко Борисов си имаме взаимна степен на доверие и не се подвеждаме взаимно, за действията, които вършим



Каза той по повод на електронната платформа, която предстои да бъде въведена за закупуване на лекарства от лечебните заведения.
„Практиката показва, че навсякъде в Европа, където това е въведено, разходите за медикаменти спадат с близо 20%”, заяви здравният министър.
У нас разходите за лекарства на публичния фонд растат експоненциално всяка година - с 10%, 13%, 15% и повече. Средното нарастване на тези разходи в Европа е в рамките само на 3 до 5%. При нас има покачване на разходите за медикаменти, което не може да се обясни от нуждата на българските граждани от лекарства. Не деля фармацевтичната индустрия на добра и лоша, нито на иновативна и генерична. Двойното изстъргване цената на генеричните медикаменти, веднъж през реферирането с най-ниската цена в другите държави и втори път през вътрешната конкуренция, наистина е причина част от генеричните медикаменти да изчезват от българския пазар. Затова предлагаме при няколко генерици за една позиция те да не се реферират по най-ниската цена в цяла Европа, а по средната от трите най-ниски. Това ще даде икономическа стабилност на фирмите.

Зам. министърът на здравеопазването д-р Ваньо Шарков: Всяко едно съкращаване на администрация, което води до увеличаване на средствата за медицинска дейност е добре дошло за българското здравеопазване



Това каза д-р Шарков по повод текстовете в ЗЛЗ за сливане на диспансери и болници. По думите му, по този начин освен, че ще се освободи финансов ресурс в полза на пациентите, но
те ще могат да получават комплексно обслужване. Той съобщи, че сливането се прави вследствие на препоръка на Световната банка.
Здравният министър д-р Петър Москов прогнозира, че ще има сериозни възражения и сериозно брожение по отношение на вливането на бившите диспансери в структурите на многопрофилните болници, но обоснова предложението за подобно сливане с думите: " Същността на тази реформа е пациентът да получава комплексна многопрофилна болнична услуга. Искаме да намалим и административните разходи. Фрагментацията не е добра от икономическа гледна точка. Много по-добре е да имаме една смислена, стройна и малка администрация, отколкото пет отделни. Ще има сериозни брожения, тъй като има директори, които са се превърнали в хора със самочувствието на владетели, феодали, на хора, които разпореждат и имат собственост.”

Д-р Мирослав Ненков, здравен министър от служебното правителство на Георги Близнашки: В здравеопазването трябва да има разстрели като в Северна Корея



Краткото ми министерстване ме радикализира много и съм за тоталитарно управление в министерството, за да е ясно кой носи отговорност в здравната система. Аз съм твърдо за
тоталитаризъм в здравните среди. Гледах за един техен министър, който си позволил да заспи пред Ким Чен Ун и го екзекутирали. Това трябва да се случи и в нашите среди. Трябва да стане като в Северна Корея, макар че разстрелът на един човек няма да реши проблемите в здравеопазването. Трябват повечко, заяви пред БНТ д-р Ненков в характерния за него шеговит тон.
По повод подготвяните от здравния министър д-р Петър Москов здравни реформи д-р Ненков подчерта, че не е съвсем съгласен с тях, но въпреки това е по-добре да се правят някакви промени, които могат и да не доведат до добър резултат, отколкото нищо да не се променя в системата.
Д-р Москов е малко остър в изказванията си, но на мен това в личностен план ми харесва, продължи д-р Ненков. По думите му бизнесът с фармацевтични продукти в България няма да се промени никога.
„Аз бях запознат с този бизнес още преди да стана министър, но след това ми стана ясно, че има една порочна практика, която не подлежи на промяна. Има готови хора, които срещу някой лев, са готови да вършат работата не едни други хора. Не искам да говоря с имена, защото после може да ме осъдят. Факт е, че точно тези нещица увеличават цените на лекарствата. Лекарството е много специфична стока. Това не са просто семки, от които трябва да изкараме някакви пари. Лекарствата формулират един социум и спомагат за оцеляването на обществото”, каза д-р Ненков.

Д-р Ваньо Шарков, зам. здравен министър: Всяка година с 20% ще се обновява автомобилният парк на Центровете и филиалите за спешна помощ



и след пет години трябва да бъдат обновени всички линейки в страната. Това съобщи
д-р Шарков по БНР. Той посочи, че промените в спешната помощ ще се извършат с
евросредства и с пари от бюджета на МЗ. Поетапно ще се сменя и медицинското оборудване както в линейките, така и в спешните центрове. Освен това ще се работи по въвеждането на телемедицината в цялата страна. „В момента има телемедицина, всъщност обществена поръчка и закупуване на необходимата апаратура е проведена в 14 от центровете. Тоест в 50 процента от тях имаме вече начални стъпки във внедряването на телемедицината", коментира д-р Шарков.
Междувременно здравният министър д-р Петър Москов оповести, че промените в Центровете за Спешна помощ ще протекат на три нива. За 4 години ще бъдат купени още 600 линейки, като за 400 от тях средствата са от Европейския съюз и 200 - с пари от бюджета. Вече са налични 56 нови реаномобила и 14 центъра, оборудвани с телемедицина. Второто ниво е оборудване на филиалите на спешна помощ със стационари до 10 легла за наблюдение и лечение до 24 часа и преценка за по-нататъшно лекуване на пациентите. Третото ниво е реконструкция на спешните приемни на болниците и апаратурното им и кадрово обезпечаване. Целта е в края на мандата 7 млн. българи в рамките само на 30 минути да могат да имат достъп до спешна медицинска помощ, обясни още той и уточни, че за целта ще бъдат осигурени и два хеликоптера. Здравният министър информира още, че по линия на трансатлантическото сътрудничество с Румъния очакваме още по-голямо финансиране от ЕС.

Здравният министър Петър Москов: Лекарите вече няма да са служители на процент към фармацевтични фирми!



 В света съществуват четири инструмента за регулация на публичните разходи за лекарства и ние ще ги използваме. Първият са отстъпките за реимбурсираните медикаменти. В готвените от нас промени в Закона за здравното осигуряване е записано, че всеки нов медикамент може да влезе в реимбурсация само след предварителна договорка за отстъпка. Вторият инструмент
са различните отстъпки на дистрибутора, на производителя или на аптеката за лекарствата, които са 100% реимбурсирани, да остават в публичния фонд, в НЗОК. С този допълнителен ресурс могат да се плащат нови медикаменти. Това нещо частично сме регламентирали в Наредба №10 преди половин месец. Третият инструмент е директно връщане на пари от индустрията към публичния фонд или споделяне на риска. Това, което предлагаме и ще стане вероятно закон след две седмици, е националното договаряне да завърши с национално споразумение. То ще даде макрорамката, приемлива и за бизнеса, и за публичния фонд. Публичният фонд ще отделя в следващите три години допълнително за лекарства само точно определен процент според финансовата прогноза на управлението. За да има споразумение по тази макрорамка между всички играчи на пазара, което да стане законен акт, под него трябва да са подписите и на двете основни асоциации на фармацевтичната индустрия. Но ако разходите нараснат извън тази рамка заради маркетингова политика на фармацевтичната индустрия, преразходът ще се връща от индустрията обратно в Здравната каса. Това е схема, която работи в по-голямата част от европейските държави. Така ще престане историята дали Касата ще излъже индустрията, или индустрията ще излъже Касата. Ще престане и практиката лекарите да са служители на процент към фармацевтичните фирми…
Ако не стигнете до споразумение с фармацевтичната индустрия по макрорамката - в такъв случай държавата ще си запази правото да предприеме други стъпки, които няма да са съгласувани с индустрията, а ще бъдат според интересите на здравноосигурените граждани. Ако няма пакт за стабилност, който да ни охранява макрорамката на бюджета, Касата ще налага между 2,5 и 15% отстъпки при договарянето. Това вече ще е сатрапия, но ще го направим. Все пак смятам, че е в интерес и на индустрията да подпишем пакт за стабилност…
Четвъртият инструмент за намаляване на разходите и достъп на повече пациенти до лекарства е прогенеричната политика. У нас обаче самата генерична индустрия допусна за генерика да се говори като за второ качество медикаменти. А това е невярно и от медицинска, и от финансова гледна точка. Друг механизъм за намаляване разходите за лекарства специално в болничната помощ е електронната платформа за търгове. Всяко лечебно заведение ще бъде задължено да купува лекарства само чрез електронен търг с основен критерий най-ниска цена. Ако това не е прогенерична политика, нека някой ми каже, че не съм си пил хапчетата - генеричните. Разбира се, добре е да има и генерици, и оригинални лекарства.

Здравният министър поема обществените поръчки за лекарства на болниците с цел по-голяма прозрачност



това предвижда проектопостановление на МС - публикувано на сайта на МЗ за обществено обсъждане.
Специално за целта предстои да бъде създадена нова дирекция - "Централно звено за договаряне и администриране".
В качеството си на Централен орган за възлагане на обществени поръчки в сектор
"Здравеопазване" (ЦОВОПСЗ) министърът ще планира, подготвя и провежда процедури за възлагане на обществените поръчки за лекарства и ще сключва рамкови споразумения от името на болниците. Те обаче ще определят изпълнител, чрез използване на електронен търг и ще сключват индивидуални договори.
Здравният министър ще има правомощието да контролира изпълнението на рамковите споразумения по отношение на спазването на условията им – цени, количества, срокове за изпълнение и други.
Документът предвижда и възможност при необходимост здравният министър да провежда процедури по сключеното рамково споразумение от името и за сметка на болниците чрез електронен търг.
Здравният министър трябва да осигури, до една година от влизането в сила на постановлението, възможност за провеждането на е-търг, чрез интегрирана информационна система – онлайн платформа за електронна търговия за нуждите на болниците.
От проектопостановлението става ясно, че до сключването на рамково споразумение по реда на постановлението лечебните заведения ще осигуряват лекарствата си по досегашния ред, а заварените рамкови споразумения и договори със същия предмет, сключени от мениджмънта на болниците, ще запазят своето действие за срока, за който са сключени, освен ако бъдат прекратени преди изтичането на срока им. В мотивите на проекта се посочва, че въвеждането на електронното възлагане на обществени поръчки ще улесни участието на всички търговци на едро, ще доведе до увеличаване конкуренцията и постигане на по-изгодни условия за възложителите в сектора. А разширеното използване на електронни способи и средства и интегрирането на платформата със съществуващите електронни регистри ще допринесе за пълна публичност и прозрачност за ефективно противопоставяне и недопускане на корупция в сектора.


Премиерът Бойко Борисов призова депутатите: Да проявим още малко търпение и кредит на доверие към министър Москов, още седмица, да речем



Той уточни, че лично  има огромно доверие в министър Москов като специалист, лекар и човек.„За целия народ здравето е първостепенна задача на правителството, защото и пенсионната реформа я преизчисляваме сега за вдигането на възрастта, заради това, че чрез здравната реформа ще вдигнем продължителността на живота", заяви Борисов. Той изрази надежда до десетина дни да бъде разписана реформата в сектора и да може да се проведе дебат за това кое е по-правилно или неправилно в нея, като се чуе мнението на повече специалисти.
"Ако някъде в предишния си мандат имахме най-много пропуски или мога да кажа, че най не сме се справили, това беше в здравеопазването. Само в последните четири-пет години в здравеопазването са се изляли 12-13-14 млрд. лв. - огромни суми, и би трябвало и с качеството на услугата, и въобще в тази сфера с такива пари там да няма никакви проблеми", обяви премиерът и отново прикани депутатите към търпение и кредит на доверие към здравния министър, макар че по думите му в парламента е "мода първият вот на недоверие да е на тема здравеопазване. Но поне от това, по което съм разговарял и виждам усилията, усърдието, желанието, мисля и ви моля да проявим още малко търпение и кредит на доверие към министър Москов, още седмица, да речем, защото толкова горе-долу ми каза министър Москов, че ще можем да видим на схема, на таблички как ще изглежда и съответно да застанем зад това като реформа. Така че още веднъж ви моля за търпение", обясни Борисов.


ЕК: Банковият ви надзор е слаб, лечението в болниците - неадекватно



Еврокомисията излезе със сериозни критики към България в областта на банковия надзор, здравеопазването, съдебната система, образованието, заетостта, данъчната политика и отправи конкретни препоръки за мерки, които правителството да изпълни в периода 2015-2016 година.
Критиките и препоръките на Съвета на Европейския съюз относно Националната програма за Реформи на България за 2015 г. и становището на Съвета относно Конвергентната програма бяха публикувани на 13 май. В документа се отбелязва, че планираните от България мерки при изпълнението на целите за намаляване на дефицита не са достатъчно конкретни. Въз основа на прогнозата на Комисията от пролетта на 2015 г. се предвижда растежът на нетните разходи да спази целевия показател през 2015 г. Предвид обаче на влошаването на структурното салдо (1,7% от БВП през 2014 г.), съществува риск от известно отклонение от изискването през периода 2014—2015 г., а през 2016 г. е налице риск от значително отклонение, тъй като растежът на нетните разходи превишава целевия показател с 0,9% от БВП, пишат от Комисията и препоръчват предприемането на допълнителни мерки. "Съветът е на мнение, че съществува риск България да не спази разпоредбите на Пакта за стабилност и растеж", се казва в доклада. Данъци Спазването на данъчното законодателство продължава да бъде основно предизвикателство за България, констатира Съветът. Необходима е цялостна стратегия за спазване на данъчното законодателство, основана на подробен анализ на рисковете, системна оценка на въздействието на вече предприетите мерки и тясно сътрудничество между всички органи, участващи в събирането на данъци. Здравеопазване Българското здравеопазване е изправено пред редица важни предизвикателства, сред които слабите здравни резултати, ниската степен на финансиране и сериозните проблеми, свързани с ефективността на използването на ресурсите. Системата продължава да се основава на прекомерно голям болничен сектор. Въпреки че през последните години финансирането на първичното и амбулаторното здравно обслужване леко нарасна в номинално изражение, то все още е доста ограничено. Здравната каса е договорно задължена да плаща на болниците за лечение по предварително определени цени, което стимулира болниците да предоставят медицински грижи без адекватно предназначение. През 2014 г. бе приета Национална здравна стратегия, но липсва ясен план за изпълнението ?. Банки Сътресенията в банковия сектор от лятото на 2014 г. разкриха институционални и надзорни недостатъци. Надзорният орган не е установил наличието на съществени проблеми в четвъртата по големина банка в страната — Корпоративна търговска банка (КТБ), което говори за недостатъци в надзорните практики на финансовия сектор и в надзора на риска от концентрация. Това подкопа доверието в банковия надзор, което на свой ред породи съмнения относно стабилността на други части на финансовия сектор. Ликвидната криза от лятото на 2014 г. разкри недостиг на капитал и доведе до отнемане на лиценза на Корпоративна търговска банка за извършване на банкова дейност. Гарантираните депозити, възлизащи на около 5% от БВП, бяха изплатени със значително закъснение. Заетост Обхватът и предназначението на активните политики по заетостта не са достатъчно развити. Фрагментирането на отговорните служби представлява голямо предизвикателство за предоставянето на обезщетения и услуги за безработните и неактивните хора. Координацията между службите по заетостта и дирекциите за социално подпомагане не е насочена към ефективно и интегрирано прилагане на мерките, предназначени да подпомогнат най-уязвимите. В България е голям делът на младите хора, които нито работят, нито учат или се обучават и които не са във връзка със службите по заетостта и вследствие на това остават извън обхвата на стандартните мерки за активиране на пазара на труда. По-голямата част от безработицата в България е дългосрочна, което показва, че тя е по-скоро структурна, отколкото циклична. Въпреки че в номинално изражение българската минимална заплата е най-ниската в ЕС, тя значително се е увеличила от 2011 г. насам и правителството планира още значителни увеличения през следващите години. Такива резки промени по преценка на правителството в политиката за определяне на заплатите биха могли да доведат до смущения във функционирането на пазара на труда. Нещо повече, липсват ясни насоки за определянето на минималната работна заплата, поради което системата поражда несигурност по отношение на това дали ще се постигне правилният баланс между подпомагането на заетостта и конкурентоспособността, от една страна, и защитата на трудовите доходи, от друга страна. Бедността и социалното изключване продължават да предизвикват загриженост, като процентът на хората, изпитващи материални лишения, в България е сред най-високите в Съюза. Бедността и социалното изключване на ромското население достигат особено високо равнище. Повечето от младите роми не работят, нито учат или се обучават. Записването в предучилищна група и детска градина на ромските деца е слабо и почти една четвърт от тях на възраст 7—15 години не участват в образователната система. Образование Ниското качество на образователната и обучителната система и ограничената полза от тях за пазара на труда възпрепятстват предлагането на подходящо квалифицирана работна сила за икономиката. Делът на участието на възрастните в програмите за учене през целия живот е сред най-слабите в ЕС. След години забавяне България все още не е приела реформата на Закона за училищното образование, а изпълнението на стратегията относно преждевременното напускане на училище е все още на ранен етап. Пенсионна система През пролетта на 2015 г. правителството представи предложение за реформа в пенсионната система. Адекватността и устойчивостта на пенсионната система зависят от провеждането на реформи, стимулиращи и подпомагащи по-дългата трудова заетост с по-малко на брой прекъсвания. През 2013 г. 1,2 милиона пенсионери са получавали пенсия под прага на бедността в страната. Основните причини за ниските равнища на пенсионните права са ранното пенсиониране и кратките периоди на
пенсионно осигуряване. Бързото застаряване на българското общество вероятно ще влоши положението в бъдеще. Поради това е целесъобразно България да ограничи допълнително растежа на разходите, свързани със застаряването, с което да допринесе за дългосрочната устойчивост на публичните финанси, включително чрез осъществяване на сериозни пенсионни реформи. Съдебна система Сред основните предизвикателства в тази област са липсата на цялостна координация, институционалните недостатъци и слабите резултати в постановяването на окончателни решения от съда. Тези важни области на политиката ще бъдат обхванати от Механизма за сътрудничество и проверка. Правна уредба Правната уредба на несъстоятелността в България се оказа неефективна, което увеличава несигурността сред участниците на пазара и намалява привлекателността на страната за инвеститорите. Производствата по несъстоятелност отнемат повече време, отколкото в сравними държави, а равнището на събиране на вземанията е ниско. Необходимостта от ефективно законодателство, уреждащо случаите на несъстоятелност, следва да се разглежда също и с оглед на високата задлъжнялост на нефинансовите предприятия в България и ролята на това законодателство за улесняване на процеса на намаляване на задлъжнялостта. През 2014 г. бяха приети стратегии за реформа на публичната администрация и за въвеждане на електронно управление. За тяхното прилагане ще са нужни силно политическо насочване и координиране. Въпреки положените усилия качеството на публичните услуги остава ниско. Недостатъчното развитие на електронното управление ограничава усилията за увеличаване на прозрачността и намаляване на административната тежест. Особен проблем са процедурите за възлагане на обществени поръчки, които са възпрепятствани от често променящата се нормативна уредба и недостатъчния административен капацитет. Предварителните проверки на тръжните процедури често се извършват по формалистичен начин. Същевременно процедурите са обект на припокриващи се последващи проверки, които понякога водят до различни констатации. Липсата на прозрачност в тръжната процедура се дължи също на неприключилото въвеждане на пълния набор платформи за електронни обществени поръчки. Нередностите в процедурите за възлагане на обществени поръчки доведоха в миналото до значителни закъснения в изпълнението на програмите за финансиране от ЕС, отразяват се отрицателно на бизнес средата и забавят така необходимите подобрения в инфраструктурата. Препоръките на Съвета за мерки, които за бъдат предприети през 2015-2016 г. са: 1. През 2015 г. да избегне структурното влошаване на публичните финанси, а през 2016 г. да постигне корекция от 0,5% от БВП. Да предприеме решителни мерки за подобряване на събирането на данъците и за справяне със сенчестата икономика въз основа на цялостен анализ на риска и оценка на предприетите по-рано мерки. Да подобри ефективността на разходите на системата на здравеопазването, по-специално чрез преразглеждане на ценообразуването на здравните грижи и укрепване на извънболничната и първичната медицинска помощ. 2. До декември 2015 г. да извърши независим анализ на качеството на активите в цялата банкова система, както и да я подложи на възходящ (отдолу нагоре) тест за устойчивост в тясно сътрудничество с
европейските органи. Да извърши преглед на портфейлите за пенсионните фондове и застрахователния сектор. Да преразгледа и подсили надзора в банковия и небанковия финансов сектор, включително чрез укрепване на разпоредбите за гарантиране на депозитите и оздравяване на банките. Да подобри корпоративното управление сред финансовите посредници, включително чрез преодоляване на риска от концентрация и експозициите към свързани лица. 3. Да изготви интегриран подход за групите, намиращи се в маргинално положение на пазара на труда, по-специално възрастните работници и младите хора, които не участват в никаква форма на заетост, образование или обучение. След консултации със социалните партньори и в съответствие с националните практики, да създаде прозрачен механизъм за определяне на минималната работна заплата и на минималните социалноосигурителни вноски с оглед на тяхното въздействие върху бедността сред работещите, разкриването на работни места и конкурентоспособността. 4. Да приеме реформата на Закона за училищното образование и да увеличи участието в образователната система на децата в неравностойно положение, особено на ромите, като подобри достъпа до качествено образование в началните класове. 5. С цел подобряване на инвестиционния климат, да подготви всеобхватна реформа на правната уредба на несъстоятелността въз основа на най-добрите международни практики и експертен опит, и по-специално да подобри механизмите за преструктуриране преди несъстоятелност и за извънсъдебно преструктуриране.


www.agencia-sliven.com

По Южното Черноморие над 60 сезонни аптеки отварят врати



Над 60 сезонни аптеки ще бъдат разкрити по Южното Черноморие. Това каза Христо Бургазлиев, председател на Съюза на фармацевтите в Бургас. Той обясни, че след 24 май
временните обекти ще отворят врати. Такива ще има по цялото Южно Черноморие - к.к. Слънчев бряг, Равда, Созопол, Ахтопол, Синеморец. Бургазлиев добави, че сезонните аптеки ще бъдат достатъчни. "Както миналата година, те ще бъдат достатъчни като бройка. В момента колегите зареждат аптеките от складовете с необходимите препарати, които са за най-характерните заболявания през летния сезон, както и с козметика и слънцезащитни продукти", допълни специалистът. Той обясни, че временните обекти нямат сключени договори със Здравната каса . "Тези, които работят по принцип през лятото, нямат договор със Здравната каса . Работят изключително и само в брой. Тези, които са целогодишни, имат договор с Касата. Те са по-скоро по Южното Черноморие - в Созопол, Черноморец, Ахтопол. В момента действа наредбата, която гласи, че рецептите по Здравна каса могат да се изпълняват в цялата страна. Навремето беше ограничено и се изпълняваха само в съответната област, но сега се изпълняват в цялата страна", каза Бургазлиев. По думите му, в края на летния период временните, лицензирани аптеки трябва да преустановяват дейността си в 30-дневен срок. "Въпросът за летните обекти сме го поставяли многократно, за да бъде уреден в нашия закон. Законодателят в момента не бих казал, че е направил нещо повече. Затова виждаме толерантност тези аптеки да продължават да съществуват по този начин, но нека да бъде уредено и законодателно. Това е и моят призив към тях", каза още Бургазлиев.

www.news.burgas24.bg

Частни и общински болници плашат с фалити заради новата методика



Те рамо до рамо с пациентски организации са против методиката за остойностяване и финансиране дейността на медицинската помощ. Медици и пациенти се обединиха против
методиката на Министерството на здравеопазването, като я обявиха за допълнителен проблем в сектора. В методиката шефът на Националното сдружение на частните болници д-р Явор Дренски видя заплаха към сигурността на пациентите, към качеството на лечение, към достъпа, който е тяхно изконно право - да избират къде и от кого да бъдат лекувани. Д-р Дренски отчете и първи негативни резултати от методиката за остойностяване и финансиране дейността на медицинската помощ, като демонстрира данни от 4 столични болници, които сочат, че само за месец март 639 пациенти в тези лечебни заведения трябва да не получат помощ според броя на въведените от МЗ лимити. Д-р Атанас Атанасов, заместник-председател на Сдружението на общинските болници и шеф на столична МБАЛ, обяви, че ако няма корекция в методиката, до края на настоящата година общинските болници ще понесат финалния удар, който ще ги ликвидира напълно. Отчита се рязко влошаване на финансовото състояние на болниците, които са търговски дружества, медицинските служители пък няма да получат пълното си заплащане, макар да вършат същите обеми работа, притеснен е Атанасов. Припомняме, че методиката срещна критици още в първите дни от въвеждането си, като в немалко болници се оплакаха, че вече са с изчерпани лимити и пари, а някои пациенти сигнализираха, че ги връщат при опит да потърсят лечение.

В. „Земя”

Международното изложение „Кариери в бяло" ще продължи три дни



Медиците ни ще имат възможност да се срещнат с чуждите работодатели на 16.май  в столичния хотел „Родина", на 17 май форумът ще продължи в Стара Загора в хотел „Верея", а на 18 май ще се завърши във варненския хотел „Графит". Частни клиники от Дубай и Абу Даби са готови да плащат по 15 000 евро на месец на наши хирурзи, онколози, ревматолози и дерматолози. Парите са освободени от данъци, осигурени са безплатен хотел и транспорт. В Дания предлагат на лекар специалист 9000 евро месечно. За Норвегия се набират психиатри, радиолози, кардиолози и пулмолози с годишна заплата 150 000 евро. Там обаче данъкът е 40%.Частни болници от Дубай и Абу Даби са готови да плащат по 15 000 евро на месец за български хирурзи, онколози, ревматолози и дерматолози. Парите са освободени от данъци,осигурен е безплатен хотел, транспорт до клиниките и самолетни билети два пъти в годината.Добри оферти предлагат и частни клиники от Осло, Норвегия. Те набират психиатри, радиолози, кардиолози и пулмолози, като обещават годишна заплата от 150 000 евро. Това обаче не е чисто възнаграждение, данъците в скандинавската държава са около 40%. Датските болници предлагат на лекар специалист 9000 евро месечно. Кандидатите могат да изкарат
безплатен езиков курс, а първите три месеца квартирата им се поема от лечебното заведение.За сравнение средната заплата на един доктор със специалност у нас е под 1000 лева, с допълнителните пари от клинични пътеки и изработени извънредни часове може да стигне до 2000 лева. Шефове на отделения, и то само по някои специалности като инвазивна кардиология и ортопедия и травматология, си докарват от 7000 до 10 000 лева. Младите лекари едва стигат до 700 лева.Въпреки фантастичните оферти от Арабския свят и скандинавските страни нашите медици предпочитат работа в Германия и Франция. Сестрите потеглят основно към Великобритания.

В. „Преса”