Translate

понеделник, 21 ноември 2016 г.

Димитър Главчев, зам.-председател на НС: Надявам се всички да подходят държавнически и да приемем бюджет, който е изпълним и в името на доброто развитие на страната


Димитър Главчев, зам.-председател на Народното събрание и член на комисията по бюджет и финанси, в интервю за обзорното предаване „Това е България“ на Радио „Фокус“ Водещ:
Парламентът прие на първо четене внесения от кабинета на ГЕРБ проектобюджет за догодина. Наш гост е Димитър Главчев, зам.-председател на Народното събрание и член на комисията по бюджет и финанси. Добър вечер, г-н Главчев. Димитър Главчев: Добър вечер. Водещ: Как оценявате дискусията в пленарната зала, вие сте на място, на което имате най-добрата видимост? Димитър Главчев: Дискусията беше спокойна, общо взето, бих казал традиционна за когато се представя законопроект за държавния бюджет, всъщност такава беше дискусията и вчера по време на представяне на бюджетите на държавното обществено осигуряване и на НЗОК . Нормално е едни парламентарни групи да са против бюджета, тези, които са го представили, това са всъщност управляващото мнозинство в момента на внасяне на бюджета в Министерски съвет, да го защитават. Видя се, че парламентарната група на ГЕРБ отстоява заложеното в законопроекта и няма как да е иначе, тъй като този законопроект е изграден на базата на актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2017-2019 г. Тоест заложените параметри в държавната сметка са аргументирани във връзка с тази прогноза. Всъщност тази прогноза представляват и мотивите към законопроекта, а параметрите са, още един път казвам, аргументирани, вече финансовият министър имаше многократно възможност да казва, че това е консервативен, изпълним бюджет, реален и възможен. Макар че това са едни клишета, които се употребяват обикновено за всеки един бюджет, а впоследствие се вижда какво се случва. Някои от бюджетите във времето се актуализират, други се изпълняват. Така или иначе, смятаме, че това е добър бюджет, който може да бъде изпълнен. Осигурява стабилност и растеж, всъщност веднага може да се отговори на критиките на опозицията. Въпреки че вчера нашият лидер и министър-председател в оставка Бойко Борисов каза, че вече всички в парламента са опозиция, но ние ще продължаваме да отстояваме законопроекта на Министерски съвет, които са внесени от нашето правителство, докато не бъде избрано ново такова. И затова подходихме отговорно и със законопроекта и не беше оттеглен от Министерски съвет, остава да се изпълнява, тъй като ние сме убедени в реалността и в това, че този бюджет може да донесе и стабилност, каквато всички искат, като финансова стабилност, в този му аспект, и възможности за растеж, какъвто е предвиден в законопроекта с 2,5 % на базата на прогнозата, за която вече говорих. Този бюджет ще позволи повишаване на минималната работна заплата на 460 лева, ще позволи повишаване на заплатите в образованието, както ще позволи и разходи в отбраната, към които всъщност се премина като страна-членка на НАТО. Там знаете има едно изискване 2% от БВП да бъде отделян за отбрана. А тука си струва да отворя една скоба и да кажа, че този показател в рамките на НАТО се изпълнява само от две страни – от САЩ и от Великобритания, и не е толкова странно, че България като една от страните с най-нисък вътрешен продукт на глава от населението не изпълнява критерия. Така или иначе, се стремим да се вместим в изискванията в рамките на своите възможности и затова са предвидени увеличенията в разходите за отбрана, което се изразява в увеличени разходи за Военновъздушните сили, Военноморските сили. Има критика, че защо не и Сухопътните, но това е в бъдеще, ще бъде изпълнена и тази част от армията, и тя ще бъде, ще се увеличават и разходите за нея според критерия, за който ви споменах. Какви други показатели да ви кажа? Осигурителната политика е в рамките на всичко, което се е развивало в последните години. Предвижда се запазване на съотношението на осигурителните вноски за фондовете на ДОО, държавното обществено осигуряване, за 2017 г. Повишава се размерът на осигурителната вноска за фонд пенсии, ДОО, с 1 процентен пункт, нещо, което също беше обявено своевременно. Пенсионната политика предвижда от 1 януари постепенно да се увеличава и тежестта на една година осигурителен стаж в пенсионната формула с процент равен или по-голям с процента, определен по правилото, по член 100 на Кодекса за социалното осигуряване. Струва си тук може би да коментираме и предложения, които категорично няма как да приемем, тъй като са финансово необвързани. Водещ: Г-н Главчев, аз искам да ви попитам специално какво може да се случи между първо и второ четене, като ще има изобилие от такива предложения, дали ще можете да запазите бюджета в този вид, в който мина на първо четене? Димитър Главчев: Ами това е много добър въпрос, само че трябва да изпадна в ролята на гадател, за да ви кажа какво ще се случи. Всъщност между първо и второ четене най-голямата опасност са някоя от политическите сили да залитне в популизъм и тъй като всички виждаме, че обстановката е предизборна, да се предложат неща, които няма как да се случат. Днес чух заявление от страна на парламентарната група на БСП, че ще оттеглят предложенията, които са направили, мисля за прогресивния данък, това е в пакета данъчни закони. Нека да изчакаме всъщност да видим какво ще се случи, дали ще е така. А иначе опасността между първо и второ четене да се залитне в популизъм е много голяма. Тъкмо започнах да казвам за предложения от страна на Патриотичния фронт, което много популярно звучи и много добре минималната пенсия да стане 300 лева, само че това е според много специалисти в осигурителната област това е абсолютно разбиване на пенсионния модел в момента, тъй като знаем, че пенсии се получават на базата на осигурителни вноски, които се правят от осигурените лица. А ако така се дадат без никаква обосновка 300 лева минимална пенсия, то какво ще се случи тогава с всички осигурени лица и тези, които получават пенсии за прослужено време и старост, които са над 300 лева? Разбира се, че се нарушава абсолютно справедливостта в пенсионния модел, тъй като всички, които досега са имали по 300 лева, а тези нагоре, които са с 301, 305, 310 и т.н. ще си останат със същите пенсии. Освен всичко друго за това е необходим ресурс в рамките на 1,2 млрд., който не е предвиден в сегашния бюджет за такива цели. Би следвало да кажат вносителите не само на това предложение, но и на всички предложения между първо и второ четене какъв ще бъде източникът за такива разходи. Държавният бюджет е една проста сметка, наистина с много позиции, което води до трудности при промяна на една от позициите, но все пак принципът е ясен. От данъчната система, от данъците се събира приходната част на тази сметка, а пък чрез бюджета се разходват разходите по определени политики. Тоест, когато искаш увеличение на разходите, трябва покажеш откъде ще дойдат те, от приходите или съответно да се взима от резерв или заеми. Нещо, което предполагам никой не иска. Тоест от това предложение, а и от такива откъслечни предложения биха били облагодетелствани само тези, които ще се ползват от тях. Наистина това звучи много добре за хората, които са с пенсии под 300 лева, но пък звучи много зле за всички, които са с пенсии над 300 лева. Задължителна е финансовата връзка между приходната и разходната част на бюджета. Винаги е имало множество предложения между първо и второ четене и винаги в бюджетна комисия досега се е подхождало, като се гледа този критерий дали има източник от приходната част, който да покрива предложението, направено в разходната част. И тъй като повечето от колегите в бюджетна комисия държат на експертното си име, не са приемали такива предложения, които нямат приходоизточник, аз се надявам, че и сега няма да се залитне в посока на популизма, въпреки ситуацията, в която се намираме, и ще се мисли държавнически и за бъдещето на страната и на държавата. Водещ: Г-н Главчев, премиерът по време на подаване на оставката предупреди да внимаваме да не се счупи държавата. Въпросът е има ли опасност от счупване на държавата, има ли опасност бюджетът на второ четене да не мине и какво би могло да се случи, ако бюджетът не бъде приет окончателно? Димитър Главчев: Опасността съществува. Ако се залитне в посоката, за която ви казах, да се отдаде предимство на популизма пред държавническото мислене, опасността съществува. А още един път ви казвам, че по това време на годината, когато се обсъжда законопроектът за държавния бюджет, има такива изкушения. Правят се множество предложения, които нямат
приходоизточник. Тоест ясно е, че за да може да се увеличи разходната част, просто трябва да е за сметка или на някой друг разход, или на откриване на нов приход, който няма как отсега да се знае този приход. И другата възможност е, както ви казах, да почне да се харчи от държавния резерв. За радост за двете години, в които ГЕРБ управлява, се е натрупал държавен резерв над 13 млрд., а когато встъпи в управлението, резервът беше 7,5 млрд. Ако прибавим и разполагаемостта във Фонда за гарантиране на влоговете в банките, някъде около 15 млрд. имаме в резерв. Това е едно прилично наследство на отиващото си правителство, на правителството на ГЕРБ в оставка, от което може добре да се ползва всяко следващо, само че с разум всичко трябва да се случва. С мисълта, че този, който управлява, не е от днес за утре, а държавата трябва да върви в една стабилна посока, да може да функционира и бизнесът в предвидлива икономическа ситуация, предвидима. Иначе конкретно сегашният бюджет… Водещ: Какво би могло да се случи, ако той не бъде приет на второ четене? Димитър Главчев: Ако не бъде приет бюджетът, ще се изпълнява бюджетът от тази година с една дванайсета част всеки един месец. Така че и това не е проблем. По-големият проблем е да не се приемат такива финансови бомби, които могат да бъдат заложени в бюджета и той да не бъде изпълнен. Най-нормалното обаче е да бъде приет в сегашния му вид бюджетът и следващото управление да го актуализира. Това е една практика, която не е нова, случвала се е много пъти и това е подход, който се надявам и старата опозиция в този парламент, която беше преди подаването на оставката, и новата опозиция вече с всичките условности. Тъй като знаете, че имаше и от старото управление, имаше част, която е опозиция, така че вече не се знае кой е опозиция, кой е управление. Така или иначе, ние обаче поддържаме законопроекта в този му вид, ще се придържаме към него. Ако някой предложи разходи, които да почиват на принципите, които ви казах, с нов приходоизточник за сметка на други разходи, това е разумният начин. Ако не бъде приет бюджетът, още един път казвам, че ще се изпълнява бюджетът за 2016 г. Той не е лош бюджет, консервативен е всъщност, само че няма да може да се даде увеличение на минималната работна заплата, както няма да могат да се правят разходи в образованието, тоест няма да могат да се повишат заплатите в образованието, предвидените повече разходи за отбрана няма да могат да се осъществят, както и в областта на здравеопазването. Всичко ново, което е в повече като разход в сравнение с предишния бюджет, тоест със сегашния, който се изпълнява, няма да може да бъде осъществено. Което е сериозен минус според нас. Водещ: Г-н Главчев, ако следващото правителство реши да актуализира бюджета и заложи финансовите бомби, за които вие говорите, какви са рисковете от играта на популизъм за България? Димитър Главчев: Рисковете са едни и същи. България няма да бъде предвидима финансово, което означава, че инвеститорите няма да осъществяват своята дейност с охота, а някои въобще няма и да дойдат в България и ще почнат да се изтеглят, ако това нещо се случва. Всичките последствия, които знаете от международните рейтингови агенции, и общо взето, рисковете са лоши. Няма какво да говорим за спиране на еврофондове, да не казват пак, че се плашат хората, както казаха, че плашим през президентските избори, това са просто реални ситуации, в които би могла да изпадне страната, и познати ситуации по време на предишно управление. Рейтинговите агенции следят много внимателно какво се случва, Световната банка, МВФ и въобще всички международни организации. Но това е по повод на инвестициите. Българските инвеститори също ще бъдат поставени в неблагоприятна среда. Голяма част от тях осъществяват дейността си на базата на кредити, които са получили от банките. На тях им е необходима спокойна икономическа среда, в която да осъществяват своята дейност, тъй като иначе се забавят постъпленията, които са предвидили, оттам се забавят и вноските, които правят по своите кредити с всички последствия оттам. Не смятайте, че чертаем мрачни сценарии, това са абсолютно реални ситуации. В заключение да кажа, че се надявам всички да подходят държавнически и да приемем бюджет, който е изпълним и в името на доброто развитие на страната.


focus-radio.net
Снимки:  news.bnt, Капитал

Няма коментари:

Публикуване на коментар