четвъртък, 21 април 2016 г.

Аджъбадем - най-голямата здравна верига в България



След придобиването на 100% от болница Токуда и сливането с веригата лечебни заведения
Сити Клиник. Аджъбадем“ създава най-голямата здравна структура в България - 4 лечебни заведения, с близо 750 болнични легла и 4 медицински центъра.
„Аджъбадем” (Acibadem Sağlık Hizmetleri ve Ticaret A.Ş.), заедно със своето дъщерно дружество в Македония - болницата “Аджъбадем Систина” (Acibadem Sistina), обявиха, че са подписали споразумение за придобиването на болница „Токуда“ в България и нейното дъщерно дружество "Токуда Груп", както и за едновременното сливане с водещата верига лечебни заведения “Сити Клиник”.
Сделката е за купуването на 100% от групата „Токуда“, докато тази със „Сити Клиник“ е комбинация от закупуване на акциите на част от акционерите. Останалата част от акционерите вливат своите дялове в новото дружество. След подписването на споразуменията, 76,5% от акционерния дял на новосъздената компания (“Special Purpose Vehicle”) е собственост на
“Аджъбадем”, а останалите 23,5% - на акционери от “Сити Клиник”.
„Сити Клиник“ е водеща верига от лечебни заведения, създадена през 2010 година, която предоставя здравни услуги на територията на София, Варна и Бургас. Групата се състои от 3 болници и 3 медицински центъра, като в нея е единствената болница в България, акредитирана от Joint Commission International (JCI). След откриването на новия онкологичен център „Сити Клиник“ се превръща в лидер в лечението на сърдечно-съдови и онкологични заболявания. Сърдечно-съдовият център на „Сити Клиник“ е университетска болница към два от най-големите медицински университета в България, обединявайки високото качество на медицинските услуги с развойна и академична дейност.
„Токуда Груп“ е най-голямата частна здравна структура в България, която включва 550 болнични легла, медицински център, център за клинични проучвания, аптека и хоспис, разположени на едно място в София. Лечебното заведение отваря врати през 2006 година като първата частна болница, сто процентова собственост на японски инвеститор. Общата площ на болничната база е 52 000 кв. м., като в нея се предоставя комплексно лечение в почти всички медицински специалности. Болницата разполага с 30 отделения и 22 операционни зали.
Сключването на двете сделки ще доведе до създаването на най-големия частен доставчик на здравни услуги в България и ще го превърнe във водеща здравна институция в Централна и Източна Европа. Така „Аджъбадем“ се утвърждава като глобална марка, която се допълва от пазарните позиции, високото качество на обслужване и репутацията на „Токуда“ и „Сити Клиник“.
След сливането, здравната група ще продължи функционирането си под името  „Аджъбадем Сити Клиник”.
Г-н Мехмет Али Айдънлар, председател на УС и изпълнителен директор на „Аджъбадем“, споделя:
„Сделката е в съответствие със стратегията на „Аджъбадем“, която се фокусира върху развиващите се ключови пазари в Централна и Източна Европа и балканския регион. Осъзнавайки нуждата от качествено и високотехнологично здравно обслужване, за „Аджъбадем“ сделката е наистина значима. Световно познатата марка „Аджъбадем“ има добре развити клинични процеси, прецизно управление и оперативен подход. Забележително е, че с обединението на четирите болници, България ще се превърне във водеща страна в региона, в която се предлага най-висок клас здравна грижа.“
Г-н Артър Стърн, представител на Тokushukai Medical Group, заявява:
 "Д-р Токуда е изключително горд от факта, че болница „Токуда“ има сериозен принос в развитието на българското здравеопазване, още с откриването си преди 10 години. Успехът на „Аджъбадем“ и утвърдената репутация на групата ще гарантират на лечебното заведение водеща роля в осигуряването на най-високите международни стандарти в грижата за пациентите.“
Г-н Илиан Григоров, изпълнителен директор на Сити Клиник, коментира:
"Тази сделка е високо признание за огромните усилия на лекарите, медицинските сестри и здравните специалисти от „Сити Клиник“, които работят отдадено в интерес на пациентите. Ние заедно ще продължаваме да гарантираме висок стандарт и качество на здравните услуги в синергия с „Аджъбадем".
След сделката легловата база на „Аджъбадем“ в световен мащаб ще се увеличи и ще достигне близо 3500 легла, разпределени в 22 болници, в 3 държави. Очаква се сделката да се финализира до три месеца след необходимите одобрения и изпълнението на договорените условия. Финансовият и данъчен консултант на „Аджъбадем“ по сделката е компанията Deloitte, а юридическото обслужване се предоставя от адвокатската кантора Esin and Partners, член на Baker & McKenzie International, със седалище в Швейцария, както и българската кантора „Джингов, Гугински, Кючуков и Величков“ (DGKV). Ernst & Young е финансов и данъчен консултант на „Токуда груп“ и неговите акционери. Юрисконсулт на „Токуда Груп“ за сделката по придобиване са адвокатските кантори „Брайков“ и Squire Patton Boggs (UK) LLP. Dentons и DGKV действат като юридически съветници на „Сити Клиник Груп“ и неговите акционери.




Световна седмица на първичните имунни дефицити




В периода 22-29 април 2016г., УМБАЛ „Александровска” ще отбележи Световната седмица на първичните имунни дефицити (ПИД), с партньорското участие на
Международната фондация „Джефри Модел” и Българската асоциация на хора с първични имунни дефицити.
ПИД се дължат на дефект в генетичните комбинации и спадат към т.нар. редки заболявания, чиято честота по дефиниция е по-малка от 1:2000 души. По данни на Националния регистър за имунни дефицити, диагностицираните пациенти с ПИД в България са повече от 200.
По повод Световната седмица на първичните имунни дефицити, в делничните дни между 22-29 април, хора, страдащи или имащи съмнение за първичен (вроден) имунен дефицит на тях или техните деца, ще бъдат консултирани безплатно и без направления от водещи имунолози и педиатри в:
Консултативния кабинет на имунологичната клиника на УМБАЛ «Александровска» (за лица над 18 години), от 12.00 до 15.00ч. Предварително записване и информация на тел.: 0877570898, между 9.00 и 17.00 ч.;
Клиника по педиатрия на УМБАЛ «Александровска» (за лица под 18 години), от 11.00 до 13.00 ч. Информация и предварително записване на тел.: 02/9230 309, между 8.00 и 15.00 ч.;
Препоръчително е да се консултират хора, при които е проявен някой от следните  белези, насочващи за наличие на имунен дефицит: 
-Четири или повече отита в рамките на 1 година;
-Две или повече сериозни инфекции на синусите в рамките на 1 година;
-Приложение на антибиотици за два или повече месеци с незадоволителен ефект;
-Две или повече пневмонии в рамките на 1 година/ 1 пневмония за година при възрастни;
-Забавено физическо развитие при новородени и малки деца;
-Рецидивиращи дълбоки кожни абсцеси или абсцеси на вътрешни органи;
-Персистираща млечница/кандидоза на устната кухина или кожна гъбична инфекция;
-Необходимост от прилагане на интравенозни антибиотици за саниране на инфекцията;
-Две или повече инфекции на вътрешни органи, включително септицемия (сепсис, отравяне на кръвта);
-Хронична диария с редукция на тегло;
-Повтарящи се вирусни инфекции;
-Анамнеза за наличие на първичен имунен дефицит в семейството.
През 2006г., в имунологичната клиника на УМБАЛ "Александровска" е създаден български регистър на пациентите с ПИД, който работи по утвърдени алгоритми за диагностика и лечение на пациенти с ПИД, разработени на база на европейските и световни препоръки (ЕSID и PAGID). В момента общият брой на регистрираните пациенти наброява 164 човека. Клиниката по клинична имунология е единствената в страната за лечение на пациенти над 18г. възраст с ПИД. Въпреки голямата информираност на обществото, лечението е затруднено поради забавяне в диагностиката. По тази причина в УМБАЛ „Александровска“ бе изграден Експертен център, в който се диагностицират, лекуват и проследяват пациентите с имунодефицитни заболявания. Центърът е създаден към имунологичната клиника на болницата, като част от стремежите на екипа са да предотвратят усложненията при пациентите с първични имунни дефицити и да се подобри качеството на техния живот.
Глобалната кампания за повишаване на информираността по въпросите на първичните имунни дефицити се провежда от 2011 година под мотото: „Тествай – Диагностицирай – Лекувай“. Тази година акцентът е върху: „ПОДОБРЯВАНЕ НА ДОСТЪПА ДО ОПТИМАЛНИ ГРИЖИ ЗА ВСИЧКИ ПАЦИЕНТИ С  ПЪРВИЧЕН ИМУНЕН ДЕФИЦИТ“.
Световната седмица на ПИД  се отбелязва всеки април с подкрепата на световната мрежа от организации за първични имунни дефицити, с цел да се обединят всички активни групи в областта и да се засили влиянието на техните дейности на местно ниво. По този повод, Функционалният експертен център „Джефри Модел” към УМБАЛ „Александровска“ организира в периода 15-16 април 2016 г. първото по рода си Лятно училище по първични имунни дефицити в курорта Цигов Чарк

Започна обучението на първите парамедици



 От 19.04 т. г. официално стартира курсът - част от програмата “Активни млади хора до 29
годишна възраст” на МТСП, по която МЗ кандидатства специално за обучение на парамедици обучението за придобиване на квалификация за парамедици.
 Младите хора, които участват в обучението за придобиване на квалификация за парамедици, са подбрани предварително според конкретни критерии, които гарантират възможността им да упражняват тази професия.
От програмата на този етап ще се възползват 7 ЦСМП-та от страната – Пловдив, Сливен, Кърджали, Бургас, Разград, Варна и Смолян. В рамките на програмата МЗ е поело задължението след приключване на обучението да назначи новоквалифицираните парамедици на трудов договор в някой от спешните центрове или във филиал, а МТСП ще поеме заплащането на възнагражденията им за първите 6 месеца.
В Държавен вестник вече е обнародвана и Наредбата за придобиване на квалификация по професията „Парамедик“ на министъра на образованието и науката. Тя определя Държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиването на квалификация по новата за България професия „Парамедик“. Съгласно Списъка на професиите за професионално образование и обучение тази професия е от област на образование „Здравеопазване“, професионално направление „Здравни грижи“. Обучението на парамедиците се провежда на три степени на професионална квалификация. С ДОИ се определят конкретните професионални знания, умения и компетентности по професията, които ще гарантират на обучаващите се възможност за упражняването й. С нормативния акт се регламентират и изискванията към кандидатите, описанието на професията, единиците резултати от ученето, изискванията към материалната база и изискванията към обучаващите. ДОИ определя също общата, отрасловата и специфичната задължителна професионална подготовка, както и задължителната чуждоезикова подготовка по професията. Наличието на ДОИ и осигуряването на преподавателски капацитет в центровете за професионално обучение е необходимо условие за кандидатстващите за финансиране обучителни институции по професията „Парамедик“ и Министерството на здравеопазването подкрепя инициативите за обучение на такива специалисти по оперативните програми през новия програмен период. Новата наредба е в унисон и със заложените в Концепцията за развитие на спешната медицинска помощ в Република България и Националната здравна стратегия 2020 мерки за въвеждането и развитието на професията „Парамедик“. Целта е чрез въвеждането на парамедици в системата за спешна медицинска помощ да се преодолее неефективното използване на висококвалифицирани медицински специалисти за дейности, които могат да се изпълняват от лица със специфична и профилирана квалификация, както и да се вземат мерки срещу текучеството и недостига на персонал.

Снимка: sever.bg

Новият директор на Център „Фонд за лечение на деца“ е проф. Владимир Пилософ





съобщиха от пресцентъра на МЗ. Доайенът на българската педиатрия прие новия пост на
среща с премиера Бойко Борисов и министър Москов.

Проф. Пилософ е председател на Българската педиатрична асоциация и бивш дългогодишен изпълнителен директор на Националната кардиологична болница. 
В разговора професорът е декларирал, че ще вземе всички мерки за ефективно и спокойно продължаване на изключително важната дейност на фонда. Във връзка с необходимостта да се вземат спешни решения за нуждаещи се от лечение деца, проф. Пилософ свиква заседание на Обществения съвет още в петък.
Министър Москов освободи от длъжност директора на Център „Фонд за лечение на деца“ Павел Александров.


неделя, 17 април 2016 г.

Подуправителят на НЗОК Иванка Кръстева : За ОПЛ направихме повече от договореното



-Договорите с болниците ще се сключват на база предходната година относно болничните
легла.Критериите на касата за сключване на договор класират, а не изключват лечебни заведения. Предимство ще имат най-добрите болнични лечебни заведения, които гарантират комплексно и качествено лечение, каза Кръстева.
През м. месец април лечебните заведения работят в условията на различна правна среда – по старите и по новите правила. Болниците следва да нямат проблеми със софтуера. Притеснения не трябва да има, тъй като РЗОК имат необходимата информация, за да работят безпроблемно с договорните партньори по НРД. Пациентите се чекират на входа и изхода и не е нужно да се прави това при прехвърлянето им от една в друга клинична пътека.
На всички лечебни заведения, които към момента са работили конкретна медицинска дейност – тя ще им бъде заплатена. Няма да имаме големи сътресения за изпълнителите на медицинска помощ. Няма да има болници,с които като цяло да не сключим договор, прогнозира подуправителя на НЗОК.
Ще се акцентира върху обращаемостта в болниците. За ОПЛ направихме повече от договореното. Дадохме им възможността да прехвърлят неусвоени регулативни стандарти от едно в друго тримесечие. Заинтересованите от тях могат да изискват информация за неусвоените средства, на национално нива и на всяко тримесечие, каза още Кръстева.


Зам.-министърът на здравеопазването д-р Ваньо Шарков: МЗ не се притеснява относно проверката за турските ваксини



-Прокуратурата трябва да свърши своята работа и всякакви спекулации по темата трябва да
приключат. МЗ не се притеснява от проверката на държавното обвинение, каза д-р Шарков.
Главният прокурор обяви, че предмет на разследване представлява не това дали ваксините са опасни за живота и здравето на децата при прилагането им, а въпроси, свързани с икономическата целесъобразност на тяхното закупуване и съответно цените, свързани с износа на ваксини.
Според зам.-здравният министър именно след проверката на прокуратурата разговорът ще бъде завършен и за всички ще стане ясно, че всичко е направено, както трябва, с ползи единствено за България.

Първата обществена поръчка за закупуване на лекарства, чрез единна електронна платформа, стартира до два месеца



МЗ ще провежда търгове по електронен път, от името и за сметка на болничните лечебни заведения за снабдяването им с консумативи и медикаменти по INN. Целта е да се окрупнят
количествата и да се постигне по-ниска крайна цена за лекарствата в болниците и да се премахнат недобрите практики в някои лечебни заведения. Очакваме ценита да са по-ниски от тези в ПЛС, съобщи зам.-здравният министър д-р Бойко Пенков.
Очакванията са разходите на лечебните заведения за лекарства да намалеят между 5 - 20%.
Той даде за пример Италия, където само за две години, след прилагането на електронна платформа разходите на болниците за консумативи и медикаменти са снижени с 18%.
До момента регистрираните в т. нар. електронната борса са 150 лечебни заведения, като 120 от тях са държавни и общински болници, а сред останалите има частни лечебни заведения и центрове за спешна помощ.
По време на търговете доставчиците ще виждат единствено достигнатата най-ниска цена, но не и възложителите на обществената поръчка за даден медикамент. МЗ ще купува, на база болничните заявки, като избира за всяка позиция по INN тримата доставчици предложили най-ниските цени. Здравното министерството един път в годината ще се сключва рамково споразумение за доставка с тях. Лечебните заведения също ще избират между тримата - доставчикът с най-ниската цена.
В разписаните документи по отношение на процедурата е залегнала изрична клауза, че ако регистрираната в Позитивния лекарствен списък цена на даден медикамент междувременно бъде понижена, то автоматично и на цената на поръчаните лекарства за болниците се намалява, независимо от срока на сключения договор за доставка.
След време и медицинските изделия ще бъдат включени в системата. Стойността на софтуера е малко над 230 000 лв., съобщи Тома Томов от НС на НЗОК и съветник на здравния министър, който е пряко ангажиран с въвеждането на системата в действие.
Участниците в семинара бяха единодушни, че трудно може да се осъществи картелно споразумение, тъй като регистрираните в ИАЛ търговци на медикаменти са много – близо 300.
------
Към момента задълженията на болниците възлизат на 120 млн. лв. От тях 60 млн. лева са просрочени задължения към фирми-доставчици на медикаменти.

От 1 април 2017 г. влиза в сила разделянето на пакета медицински дейности на основен и допълнителен



Срокът за отлагане на плановия прием – различен за всяка клинична пътека

Преработените критерии, за хоспитализация и лечение за сметка на НЗОК, които трябва да
залегнат в ЗЗО вече са в парламентарната здравна комисия и до седмица предстои да бъдат внесени в МС.
В предложението за промени отпада гаранцията, че в допълнителния пакет няма да се чака повече от два месеца.
В основния пакет медицински дейности влизат най-масовите заболявания в България и тези, които застрашават живота ни или могат да доведат до трайна инвалидизация. Той ще бъде свързан с промоция; профилактика и ранно откриване на заболявания; диагностика и лечение на лица в спешни състояния; лечение на внезапно възникнали състояния или заболявания; диагностика на травми и отравяния; заболявания и състояния при деца, бременни и родилки; диагностика на онкологични и инфекциозни заболявания; състояния и заболявания на трансплантирани пациенти; всички състояния, възникнали в резултат на внезапно възникнала промяна на вече диагностицирано или хронично заболяване.
Допълнителният пакет медицински дейности включва  лечение на диагностицирани вече заболявания, които не водят до непосредствена заплаха за живота или трайно увреждане на здравето т. е. медицинските дейности могат да бъдат планирани във времето без обостряне на заболяването. Бъдещият планов прием е на база поставена диагноза, обективна медицинска оценка на здравословното състояние на пациента, на историята на развитие и на вероятното бъдещо развитие на заболяването и предоставяне на здравно осигуреното лице на достъпна информация относно сроковете за планов прием, която да дава възможност за вземането на информирано решение по отношение на лечението му
За всяка клинична пътека срокът за отлагане ще бъде различен, но той няма да влияе на качеството на медицинската услуга. Ако условието за два месеца важи за всички, рискуваме да поставим много лечебни заведения в невъзможност да го изпълнят, обясни зам.к-здравният министър д-р Ваньо Шарков.
В някои от случаите не е необходимо пациента да чака два месеца, а в друга част от случаите вероятно може да бъде и по-дълъг периода от времето, обясни той и даде пример с пациентите, които се нуждаят от физиотерапия и рехабилитация, чието  състояние търпи отлагане до 8 месеца, без това да е опасно.
В документа е разписано също така, че всяка терапия, извършвана в обхвата на допълнителния пакет, автоматично се прехвърля към основния, ако състоянието на пациента рязко се влоши.


Проверки на ИА "Медицински одит" разкриха - НЗОК се източва с лекарски дипломи и с отчитане на неизвършени операции



Съдов хирург прибрал от НЗОК над 200 000 лева

За различни схеми, с които НЗОК е била ощетена съобщи зам.-здравният министър д-р Ваньо Шарков на семинар във Велинград, който поясни, че те са били внезапни и по жалби на
пациенти и техни близки.
Така например съдов хирург документално отчита пред НЗОК няколко оперативни интервенции в многопрофилната болница във Враца и извършени прегледи в специализираната извънболнична помощ в Шумен. Парадоксалното е, че те са на едни и същи дати и по едно и също време.
-Това е класически пример, как се използва диплома, без да има реално присъствие на лекар, който да работи, но за първи път документиран. Заплатата на този лекар в болницата е била по-висока от трудовото възнаграждение на завеждащ клиника. В същото време медицинският персонал не го познавал и никога не е работил с него. Ето това е едни пример за това, как болниците нарушават установените правила, коментира д-р Шарков.
В частна болница в Пловдив са констатирани отчетени, но неизвършени операции, в друга пък е заплатен болничният престой, за което не се издава документ на пациента. За частна болница в Сливен сигналът е от пациент, който след медикаментозно лечение, получава в последствие епикриза за извършена терапия, но при болнична хоспитализация. Извършената проверка установява, че на болницата е изплатена клинична пътека за оперативна интервенция. Лекари в Смолянско пък отчитали прегледи на починали пациенти.
И това са само част от сигналите. Пациенти отказали болнично лечение после научават, че са лежали в болници , които дори не знаят къде се намират, преглеждайки електронните си досиета в НЗОК/РЗОК.
-Това всъщност не е само източване на касата. Някой краде от труда на коректно работещите лекари Това не е медицина, не ездлавеопазване.. Това вреди на имиджа на българския лекар и на всички, които честно и почтено си вършат работата. Заради такива хора лекарското съсловие е обвинявано в какво ли не. С това искаме да се преборим. Проблемите са системни и усилията трябва да се обединят. Като лекар заявявам, че ние сами трябва да положим усилия, за да очистим лекарския съюз от всички онези, които не се занимават с медицина, а единствено с печалбарство, заяви той.